Michal Zachar, marketingový manažer českého Googlu.

Michal Zachar, marketingový manažer českého Googlu

Michal Zachar se z pozice Marketingového manažera pro spotřebitelské produkty stará o to, aby pro české a slovenské uživatele byly dostupné relevantní a lokalizované služby Googlu.

Mimo to poskytuje podporu místním projektům, zejména v oblasti vzdělávání. Vystudoval gymnázium Viliama Paulinyho Tótha v Martině a následně ve studiu pokračoval na Vysoké škole ekonomické v Praze. Svou kariéru zahájil jako Brand manažer v Coca-Cole. Do Googlu nastoupil v roce 2010. Mezi jeho koníčky patří horská cyklistika a cestování.

1. Jaká je strategie společnosti Google týkající se školství?

Vzdělávání je jednou z priorit naší společnosti. Misí Googlu všeobecně je zpřístupnit informace, aby byly přístupné a užitečné pro všechny uživatele na celém světě. Google jako takový investuje do vzdělávacích iniciativ a partnerství s učiteli a organizacemi. Chceme zajistit zdroje, odborné znalosti, školení a nástroje, které jim pomohou pochopit a integrovat nové technologie do jejich výuky. Náš závazek tedy přesahuje pouhý vývoj služeb a aplikací – podporujeme a školíme učitele skrze programy profesního rozvoje, vytváříme standardy osvědčených postupů a rozšiřujeme činnost stávajících inovátorů.

Přestože učitelé a děti tvoří malou část všech uživatelů, vnímáme, že je velmi důležité zaměřit se i na tuto oblast. Mnohé z technologií Googlu totiž mají schopnost zásadně zlepšit kvalitu vzdělávání a schopnosti. Internetová gramotnost je dnes v praxi stejně důležitá, jako umět číst a psát. Děti se jí učí spíš spontánně, než systematicky a učitelé jim bohužel nejdou příkladem. V Česku se podpoře vzdělávání věnujeme dlouhodobě. Naše strategie se zaměřuje na 3 oblasti, kterými jsou internetová gramotnost, podpora využívání nových technologií a podpora STEM vzdělávání (vědecko-matematicko- technické obory).

Náš dlouhodobý program Google pro vzdělávání v Česku (www.provzdelavani.cz), který jsme odstartovali loni, se zaměřuje na podporu změn v českém vzdělávání, a to zejména prostřednictvím nových technologií i přístupů. Program zastřešuje hned několik projektů ve třech hlavních oblastech, kterými je podpora STEM vzdělávání, rozvoj internetové gramotnosti a využití nových technologií, zařízení a aplikací pro vzdělávání. V Googlu jsme celosvětově vyhlásili v rámci STEM (matematické, vědecké a technologické obory) vzdělávání další ročník největší online vědecké soutěže Google Science Fair, do které se mohli zapojit i čeští žáci a studenti ve věku od 13 do 18 let.

Další iniciativou, kterou jsme loni v Česku ve spolupráci se společností Scio uskutečnili, byl projekt „Po stopách vědy” (postopachvedy.cz), do něhož se zapojila i samotná veřejnost. Cílem bylo nadchnout žáky pro vědu, poznávání a objevování, a to prostřednictvím představení významných českých vynálezců a jejich zajímavých objevů. Videa o nich jsou volně dostupná pro další využití a vzdělávání na webu projektu.

Také jsme podpořili Google projekt „Matematika s chutí,” který se zaměřuje na zlepšení výuky tohoto předmětu na základních školách, nebo soutěž Eduína 2013, na které jsme spolupracovali s neziskovou organizací EDUin a která si klade za cíl ocenit ty iniciativy, které jsou založené na využití technologií, ale i ty, jež se snaží inovovat zavedené pedagogické postupy a přinášet novinky ve vzdělávání dětí, učitelů i rodičů.

2. Mohl byste laikovi přiblížit Google projekty, které souvisí s výukou na základních a středních školách?

V českém Googlu jsme zrealizovali hned několik projektů na podporu vzdělávání a výuky. Například projekt Web Rangers, jehož cílem je šířit znalosti a zkušenosti s bezpečným užíváním internetu mezi žáky navzájem, se díky velkému zájmu dočkal pokračování. Druhý ročník s názvem Web Rangers 2.0 se opět zaměřuje na teenagery ve věku 13-15 let. Ti mohou až do 10. října přihlásit svůj nápad na adrese www.webrangers.cz. A dále je to již zmíněný projekt „Po stopách vědy” (postopachvedy.cz).

Také jsme spolupracovali s neziskovou organizací Khanova škola na projektu Umíš učit? Ukaž se! , který navazuje na unikátní vzdělávací projekt a obsahově se zaměřuje na matematiku a postupně i na další přírodní obory. Cílem projektu je za pomoci alternativního online vzdělávání učit děti po celém světě. Portál khanovaskola.cz v současnosti nabízí několik stovek videí matematiky.

3. Jaké užitečné Google nástroje či služby, kromě zábavy, byste doporučil učitelům a jaké žákům základních a středních škol?

Google nabízí spoustu praktických a bezplatných nástrojů a služeb nejen pro učitele i žáky. Pro snadné hledání informací je to třeba Vyhledávač Google. Pomohou, když potřebujete rychle najít fakta o známých osobnostech, objektech a událostech. Na pravé straně vám Diagram znalostí nabídne informace přehledně v kostce. V současné době obsahuje více jak 570 milionů objektů (osobností, míst a věcí) a 18 miliard atributů a propojení. Diagram znalostí je totiž vytvořen v závislosti na tom, co lidé na internetu vyhledávají a co také naleznou.

Studovat umění, historii a zeměpis lze snadno a bezplatně díky online encyklopedii Kulturnímu institutu Google (google.com/culturalinstitute). Jeho součástí je Art Project (www.googleartproject.com) obsahující více než 40 tisíc uměleckých děl a muzea, která můžete virtuálně navštívit. Projekt World Wonders vám zase přiblíží místa světového dědictví, obsahuje fotografie, videa a podrobné informace o více než stovce historických míst (google.com/culturalinstitute/project/world-wonders).

Při plánování jakékoliv trasy, například školního výletu na neznámé místo, učitelům i žákům pomohou Mapy Google, jelikož jsou jednoduché, vždy po ruce a velmi intuitivní na používání. Navigace GPS s hlasovým naváděním v Mapách vás spolehlivě dovede na místo. Funkce Street View navíc umožní si trasu nebo okolí virtuálně prohlédnout ještě už při samotném plánování výletu od počítače.

Na video platformě YouTube najdou žáci i učitelé praktické video návody na cokoliv stejně jako světovou hudbu. Pro práci na společných úkolech mohou využít emailového klienta Gmail nebo tzv. Hangouts, tato služba umožňuje chatovat nebo uskutečnit videohovor, a to i s několika účastníky najednou. Pro vytváření dokumentů, tabulek a prezentací na webu se hodí Dokumenty Google. Vše se zde automaticky ukládá tak, jak uživatelé píšou a dokonce zde na jednom dokumentu v reálném čase může pracovat hned několik lidí najednou. Pro sdílení nápadů a fotografií v komunitě je vhodná zase sociální síť Google+.

Navíc pro pedagogy jsme připravili tzv. Kurzy pro učitele. Po pilotním kole pokračujeme se vzdělávacími granty na kurzy internetové gramotnosti. Kurzy pro budoucí učitele a lektory zdarma naučí, jak používat internetové nástroje a služby v samotné výuce. Jejich smyslem je také nashromáždit konkrétní výukové materiály, sdílet je a inspirovat tak řadu dalších pedagogů. Více informací najdete na stránkách idv.cz.

4. Připravuje Google do budoucna nějakou novou službu využitelnou ve výuce?

Nové služby předem neoznamujeme, nicméně rád bych zmínil projekt Web Rangers, do kterého se aktuálně mohou děti zapojit na adrese www.webrangers.cz. Teenageři mají za úkol vytvořit projekt v podobě krátkého videa, komiksu, vlastního webu nebo blogu, mobilní aplikace, článku do místních novin, besedy ve škole nebo jiného formátu, který pomůže jejich okolí ve vzdělávání v internetové bezpečnosti. Důraz klademe především na kreativitu, kontinuitu a široký zásah projektu. Do uzávěrky prvního ročníku vzniklo celkem 47 zajímavých projektům od 71 autorů. Některé projekty zaznamenaly až tisíce zhlédnutí či návštěv a celkový zásah čítá více než 30 000 lidí. Koncem března jsme vybrali top 6 projektů, které budou dále doporučeny v zemích Evropy, Blízkého východu a Afriky.

5. Asi by mnohé učitele informatiky na našich školách zajímalo, zda se mohou zapojit do soutěže o granty na výuku informatiky: Google RISE Awards … mohl byste jim, prosím, vysvětlit, jak funguje a jaké jsou podmínky/šance pro získání grantu?

Granty Google RISE Awards se udělují vždy jednou za rok ve výši 15 000 – 50 000 dolarů. Získat je může kterákoliv nezisková organizace na celém světě, která podporuje vzdělávání dětí ve věku od 7 do 18 let, zejména pak dívky a méně zastoupené skupiny v oblasti STEM (Science Technology Engineering Math), tj. technické a vědecké obory včetně matematiky. V roce 2013 získalo tyto komunitní granty 30 neziskovek. Doporučuji proto sledovat webovou stránku Grantů Google RISE Awards, do které se mohou zapojit i naše organizace, podrobnější informace najdou také na webu projektu.

6. Který z edukačních projektů, na kterých v současnosti pracujete je to ,,vaše dítě”? V čem je dobré?

Tím projektem je právě Web Rangers, se kterým přišli kolegové z Izraele. Líbí se mi na tom, že děti učí své vrstevníky, a zároveň téma bezpečného využití internetu osobně považuji za velmi důležité. V současné době je projekt Web Rangers 2.0. ve své první fázi, kdy se teenageři mohou až do 10. října zapojit se svým nápadem a přihlásit ho na adrese www.webrangers.cz.

7. Na vašem Google+ profilu nabízíte službu NAPLNO v SR a ČR, což je asi streaming hudby přes Google Play … mohl byste našim čtenářům přiblížit, jak funguje?

Ano, rád. Naplno je součástí služby Hudba Google Play. Hudební fanoušci si tak mohou užívat neomezeného přístupu k milionům skladeb a hudebních alb. Mohou si také vytvářet interaktivní playlisty (tzv. rádia) podle vybrané skladby nebo interpreta, libovolně je doplňovat, odstraňovat a znovu přidávat písničky do seznamu. Také je možné prohlížet doporučení předních hudebních expertů, vyhledávat skladby podle žánru a pomocí funkce “Okamžitý poslech” poslouchat hudbu, kterou služba sama nabídne na základě oblíbených skladeb. Přístup do služby Naplno mohou zájemci získat již dnes a první měsíc ji mohou vyzkoušet zcela zdarma.

8. Se zájmem jsem si prohlížela projekt Český YouTube Fest, jaký je jeho aktuální stav?

Český YouTube Fest je takové naše dítě, tedy dítě českého Googlu. Je to projekt, který jsme si vymysleli s cílem podpořit a zpropagovat českou hudbu. Tři ročníky, které jsme uspořádaly, zaznamenaly velký úspěch. A i když jsme tento rok YouTube Fest neorganizovali, hudba pro nás zůstává i nadále velkou prioritou. Úspěšně jsme loni spustili již zmiňovanou službu Hudba Google Play a i nadále spolupracujeme s důležitými partnery na české hudební scéně.

9. V listopadu oslaví český YouTube 6 let existence, což je jedna z aplikací ve vašem profesním portfoliu. Můžete nám popsat trend, kam YouTube směřuje? Chystá se něco nového?

Abych uvedl YouTube, jedná se o největší světovou video platformu, která je i u českých uživatelů velmi oblíbená. Například mladí na YouTube tráví mnohem více času než u klasické televize. Za svou existenci YouTube prošel velkým vývojem a nabízí vše od zábavných videí až po prémiový obsah. Je výborným nástrojem pro šíření vlastních videí, která upozorňují na konkrétní problém nebo jinak zvyšují povědomí o tématu, a to díky audiovizuálnímu podání, příběhu a emocím.

V Česku byl YouTube lokalizován v roce 2008 společně s Partnerským programem, který umožnil lokálním talentům a tvůrcům obsahu vydělávat na něm. YouTube je především o propojování, inspirování a bavení ostatních na světě prostřednictvím videa. Neustále pracujeme na nových způsobech, aby si lidé mohli užívat obsah YouTube na všech svých obrazovkách, a také na tom, aby naši partneři měli více příležitostí oslovit své fanoušky a generovat příjmy.

10. Kdybyste měl učitelům základní školy doporučit 3 služby či aplikace od Google, které by jim ulehčily nebo oživily výuku, které by to byly?

Určitě mohu doporučit Kulturní institut Google, který spolupracuje s kulturním odvětvím na zpřístupnění historického a kulturního obsahu lidem prostřednictvím internetu a tím přispívá k jeho zachování i pro budoucí generace. Online projekty Kulturního institutu zahrnují Art Projekt, Projekt divů světa a Online výstavy, v rámci kterých mohou uživatelé obdivovat a objevovat různé obrazy, kresby, sochy, náboženské artefakty, památky, historické fotografie, stejně jako významné rukopisy ze sbírek po celém světě. Online návštěvníkům jsou k dispozici i odborná videa nebo audio průvodci, mohou si prohlížet rukopisy, různé detailní informace, mapy a další obsah.

Dále jsou to Mapy Google (www.google.cz/mapy), díky nimž si vyhledáte místo, které chcete navštívit a najdete k němu trasu. Mapy ukážou také aktuální dopravní situaci a navigace GPS s hlasovým naváděním dovede uživatele jednoduše na místo. To si lze také virtuálně prohlédnout pomocí služby Street View (www.google.cz/streetview), která je dostupná na Mapách Google, včetně její mobilní verze, a také ve službě Google Earth. Zde najdete všechny zeměpisné informace z celého světa.

Trojici mých oblíbených služeb uzavírá YouTube (www.youtube.cz). Oceňuji názornost a poutavost této největší video platformy na světě, zejména pro děti. Ale i ostatní si na ní najdou to své, mohou sledovat vše od videí přes tutoriály až po talkshow. Popularita YouTube každým dnem stoupá, stačí si uvědomit, že jen uživatelé v České republice zhlédnou za měsíc na 500 milionů videí.

11. Vraťme se nyní k mládeži a celkem novému programu Web Rangers. Na podzim rozjíždíte nový ročník. Jaký je o něj zájem a bude v něčem jiný než ten minulý?

Druhý ročník projektu Web Rangers 2.0 se snaží především o ještě větší zásah teenagerů. Naším cílem je tedy letos vyškolit dvakrát tolik dětí, než loni. Ti nejvíce motivovaní Web Rangeři se proto zúčastní speciálního workshopu, kde jim bude vyprávět o bezpečném chování na internetu a také získají informace, které jim pomohou při práci na vlastních projektech. Novinkou letošního ročníku je to, že se do projektu poprvé zapojí i YouTube komunita mladých českých talentů. Ta teenagerům přiblíží vlastní zkušenosti s bezpečným chováním na internetu a tvorbou obsahu na video platformě YouTube. Dětem při práci na jejich projektech navíc budou radit i dospělí mentoři z organizace GEG ČR nebo se mohou obracet na svou komunitu na sociální platformě Google+.

12. V čem spatřujete důležitost tohoto typu projektu?

Internet nabízí spoustu výhod a příležitostí: usnadňuje život, šetří čas, umožňuje sdílet a komunikovat na dálku, zpřístupňuje informace, ke kterým bychom se jinak nedostali. Pro naše děti se stal nezbytnou součástí života. Dnešní generace dětí na internetu v podstatě žije a někdy technologie ovládají lépe, než jejich rodiče. V současné době zatím neexistuje systematický přístup vyučování internetové gramotnosti na školách, proto mohou být ohroženy, když neznají pravidla. A stejně tak jako je důležité naučit je pravidlům provozu, je důležité, aby znaly pravidla bezpečného používání internetu.

Je to zřejmé i z průzkumu, který provedla Univerzita Palackého mezi 28 tisíci českými dětmi. Alarmující je zejména fakt, že 40% z nich by se sešlo s neznámým člověkem, kterého potkaly prostřednictvím internetu. Dvě třetiny dětí tomuto “příteli” pošlou své jméno a příjmení (jedná se 10% nárůst oproti roku 2013), dvě pětiny pošlou email, stejně jako fotografie (i zde je 13% nárůst oproti roku 2013).

Inspirací letošním účastníkům pak mohou být i historicky první Web Rangeři, kteří se do projektu také aktivně zapojují. Třeba loňský finalista Robert Masare říká, že se zúčastnil, protože na internetu sám potkal mnohá nebezpečí a chtěl, aby se jim ostatní vyhnuli a nespadli do nich jako on. Součásti jeho projektu byla prezentace, webové stránky, poradna, videa a komiks. Díky svým zkušenostem z projektu stále pomáhá ostatním a věří, že nebýt Web Rangers, tak se mnoho dětí dostane do nepříjemných situací a nebude vědět jak z nich ven.

13. Dokáže si naše mládež poradit s kyberšikanou?

Věříme, že šíření povědomí o internetové gramotnosti mezi dětmi je velmi důležité, díky tomu bude mládež vědět, jak se v rizikových situacích zachovat. Stejně tak jako je totiž důležité naučit se pravidlům silničního provozu, je důležité, aby i oni znali pravidla bezpečného používání internetu.

14. Jaký je podle vás největší problém v oblasti sociálních sítí, pokud nějaký je 🙂

Podle mně největší problém představuje nevědomost, proto, jak jsem již zmínil, považuji za důležité naučit děti, jak se mají bezpečně pohybovat na internetu a díky dostupným službám jim udělat život mnohem příjemnějším.